خانه / دسته‌بندی نشده / زدودن فقر، مهارت و اراده می خواهد.

زدودن فقر، مهارت و اراده می خواهد.

برای رسیدن به اهداف کلان اخلاقی، آنچه مسلم است، عزت نفس، اقتدار در هدف، کنترل بر شهوات نفسانی و نداشتن تعارف در رعایت حقوق مردم است. اگر به این طور موارد اهمیت قائل شویم به مهارتی دست می یابیم که کمتر خللی در آن وارد می آید. اگر هر فرد، به اندازه زحمتی که می کشد و مسئولیتی که بر گردن دارد، نان ببرد، نه به اندازه ی سنگینی پست و مقام، فاصله ها کم می شود و غمی به نام فقر، وجود نخواهد داشت.
امکانات مردمی هر چقدر هم که باشد محدود است و همه را سامان نمی دهد این معضل توسط مجریان حکومتی باید حل و فصل شود تا مساوات برقرار گردد.

امکانات رسیدگی و اطلاع از مستمندان انقدر بالا رفته است که به سرعت، با بهترین وسائل حمل و نقل بتوان توسط سازمان های زیربط به آن ها رسیدگی نمود و آن ها را از کمبود مواد اولیه ی زندگی بی نیاز کرد. در دوران ائمه معصومین علیهم السلام مجریان حکومتی اشرافی بودند که فقر زیاد بود ولی بازهم با آن امکانات کم اطلاعاتی و وسایل حمل و نقل ضعیف، امامان برای اجرای حکم اسلام، آذوقه به دوش با پای پیاده به منازل محرومین می رفتند تاکمتر سری گرسنه بر بالین بیاید.

شکر خدا در موقعیت فعلی که با آن موقع قابل مقایسه نیست، حکومت ما با کنترل بر نشتی های گوناگون از قبیل سرقت ها، اختلاس ها، دست مزدهای غیر متعارف، حقوق های بی سرو ته و…نیازی به شناسائی مناطق محروم هم نخواهند داشت چون با کنترل امور به مرور، این مناطق، به مناطقی هم سطح با مناطق دیگر در خواهد آمد. یک فرمول ساده، اما مسرانه می طلبد.

حقوق بازنشستگان، معدن چیان، کارگران ساختمانی و حقوق بگیران سطح پائین دولت از یک سو، فقیر نشینان مناطق محروم، روستاها و شهرک های دور افتاده، حتی افرادی که در شهرهای بزرگ بدون درآمد و یا کم درآمد زندگی آبرومندانه دارند و ماه ها از گوشت و برنج در زندگیشان خبری نیست، کسانی که درآمدشان هزینه ی کرایه، شهریه و لباسی در حد تحمل دارند و یا به هر دلیلی حقوق مکفی ندارند تا بتوانند زندگی بدون حسرت را بگذرانند و …
همه و همه مهارت و تمرکز مسئولین ما را می طلبد و الا تا قیام مهدی موعود عجل الله نیز شکم های گرسنه، چشم های گریان، دل های پر از آه و حسرت یک بازی کودکانه و بدون دغدغه و … ادامه خواهد داشت.

دل ها آرام نمی گیرند، افکار ها بی مخاطره نمی شوند تا آنکه همه باهم بر سر سفره عادلانه بنشینیم.
خداوند همگی ما را برای کمک به هم نوع در هر مقام و مسندی که هستیم یاری فرماید.آمین.

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

معادلات جاهلانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *