خانه / دسته‌بندی نشده / تهمت، ایمان را آب می کند همچنانکه آب نمک را.

تهمت، ایمان را آب می کند همچنانکه آب نمک را.

چیزی که در بین برخی از مسلمانان بصورت رایج انجام می شود و کمتر به آن به چشم خطا و گناه، نگاه می شود، پشت سر دیگران سخن گفتن است که اگر در آنان باشد، غیبت و چنانچه در آنان نباشد، تهمت محسوب می شود. انسان گرسنه تلاش می کند خود را به غذا برساند آن هم چه غذائی؟
غذائی که از گوشت بدن مرده ی برادر اوست. می گویند مرده، بخاطر اینکه فرد غیبت شونده، جهت دفاع و اثبات و احقاق حقش حضور ندارد و تهمت نیز گناهی دردناک است زیرا هنگامی که آبروی فرد ریخته می شود با هیچ چیزی جمع شدنی نیست، مثل لیوان آبی می ماند که بر روی زمین ریخته شود و به هنگام جمع کردن آن با کلی پرز و آشغال با مقدار کمی آب جمع می شود که اصلا قابل استفاده نمی باشد.
این گناه که در روایات و احادیث ما مسلمانان از گناه زنای با محارم هم بالاتر محسوب می شود بر سر سفره های غذا، در گپ های عصرانه و شبانه، به هنگام آشپزی و یا حتی به هنگام شیر دادن فرزندان و…انجام می شود که اثر وضعی نامطلوب، آمیخته به حرام و غیر قابل برگشت با خود به همراه دارد.
دقت و محافظت از اعمال خوب و خیراتی که انجام می دهیم جزو کمترین افعالی است که یک فرد هوشیار به آن توجه دارد.

مراقبت از دینی که بخاطرش خون ها ریخته شده و سرها بر دار رفته، از وظایف اصلی ما مسلمانان است در حالیکه قابل ملاحظه است که در کشورهای غربی، الگوهای متعدد اخلاقی در همین مضامین، طرح ریزی و پیاده سازی شده و در حال انجام است.
بنابر این دعوت و سفارش به پرهیز از بد اخلاقی بخاطر دنیا بخیری و تلف نشدن عبادات و نیایش های ما بوده است. بهتر است به آن دقت کنیم.

خداوند ما را از پرهیزگاران قرار دهد. آمین.

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

👌 اهمیت خواستن برای تغییر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *