خانه / دسته‌بندی نشده / نه آموزش و نه پژوهش بلکه مهارت محوری …

نه آموزش و نه پژوهش بلکه مهارت محوری …

سالیان سال است که دغدغه ی سیستم های آموزشی، کشورها را بر آن داشته، تا به این امر مهم فکر و به نتایجی دست یابند ولی هر کدام از نتایج به دست آمده ای که تا به حال به کار گرفته شده است، تامل برانگیز گردیده و ما را بر آن داشته که به راه کم خطا و نتیجه بخش تر بیندیشیم .

کمبود مفاد قانونی مفید جهت شایسته سالاری، عدم استفاده از نیروهای خود متخصص، دور زدن قانون و رابطه مداری از مشکلات و مفاسدی آشکار است که اغلب پیشرفت کشور ما را مورد تهدید قرار داده و سیستم آموزشی کشور را دست خوش باند بازی ها و منافع خورد و کلان قرار داده است.

آن طور که مشاهده می شود، اغلب، آموزش ما بیشترین نتیجه ای را که دربر دارد خواندن چند کتاب و فرار از پشت میز تحصیل شده و پژوهش نیز کپی برداری و موازی کاری هائی بدون کاربرد که نهایت امر چند روزی میهمان حافظه های ما نخواهند بود. بنابر این باید برآن بود تا بر چیزی تکیه نمود که بیشترین پایداری را داشته و از کارایی برخوردار باشد و از هر نوع بی نتیجگی به دور ماند.

از مهارت سر انگشتان گرفته تا رفتار و عملکرد افراد از دوران طفولیت تا در مدرسه و دانشگاه و در نهایت سازمان ها، همه و همه نشان از امیدی است جهت پیشرفت که می تواند سیستم ما را به یک سیستم خوش بازده مبدل سازد و کمترین درصد خلاف و بیشترین بهره وری را در بر داشته باشد .

در حال حاضر شایسته گرائی می تواند انگیزه ای قوی باشد برای افراد ماهر و زبر دست که از ریشه مدیر بارآمده و مدبر و کارا رشد یافته اند .

مدرک گرائی و رابطه بازی آفت مدیریتی است که استقلال و پیشرفت کشور را تنزل می بخشد، پر واضح است که به دلایلی از قبیل عدم مهارت و کارائی لازم و ضعف در داشتن تخصص کافی و در اغلب موارد عدم شناسائی افراد ماهر در مسئولیت ها، ناچار به استفاده از نیروهای حرفه ای از خارج کشور خود شده ایم، که این مورد نه اینکه بی فایده باشد، تبادل علم و فن و حرفه است اما با اقتصاد مقاومتی و پرورش نیروی انسانی کارآمد داخلی مغایر است، زیراکه هزینه های هنگفتی را در بر داشته و انگیزه را از نیروهای ناشناخته خودی می گیرد و نتیجه ی مطلوب مورد انتظار را نیز با خود به همراه نخواهد داشت، چنانچه از تمرکز همین هزینه ها می توانیم افراد ماهر ایرانی را شناسائی نموده، رشد داده و بهره برداری نمائیم.

باشد که مدبر امور ما را در خدمت رسانی به خلق یاری فرماید. آمین

 

 

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

👌 زنان ایران، هادیان خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *