خانه / دسته‌بندی نشده / دانشجو؟ دانش پژوه یا دانش محور؟

دانشجو؟ دانش پژوه یا دانش محور؟

انسان در صورتی قادر است به دانش خود ادعا کند که احساس دانش آموختگی را با تمام وجود لمس کند.

قاعدتا انسانی که نتواند خود گرامی اش را از امیال نفسانی دور کند، بدین معناست که از ادامه تحصیلات در دانشگاه ها چیزی جز نام دانشجو و شهرت و گاهی کسب مقامات و درجات دنیوی هدفی دیگر را دنبال ننموده و قطعا قادر نخواهد بود به دنبال دانش آموختگی رود و در نتیجه نام دانشجوی به معنای اخص را بر خود نهد.

این جملات شاید سنگین و تلخ به نظر آید اما حقیقتی پرمعنا است برای دانش پژوهان به معنای واقعی که بایستی بدان توجه ویژه داشته باشند.

این سونامی، چند سالی است در کشور عزیز ما، دامن گیر علم و دانش آموزی گردیده و علم مبتکرانه و متخلقانه ی دانشمندان واقعی را در خود کمرنگ نموده است.

در بحث های گذشته موضوع مهم و بسیار اساسی مهارت محوری را مطرح نمودیم،  آموزش محوری و پژوهش محوری دچار آفت بزرگی گردیده، که نام بد دزدی و سرقت علمی را به خود اختصاص داده است، دانش محوری و مهارت محوری از ابزاری است که در آن کمترین تقلب را می توان داشت.

در دانش محوری، فرد از طریق کلام و بیان، خود را نمایان می سازد. در اینجاست که کم کم کتاب و مقاله و رزومه ارزش خود را جهت استفاده ی سود جویان از دست خواهد داد و بدین صورت است که افراد به فکر دانشجو شدن صرف، نخواهند بود و دغدغه ی دانش آموختگی را در خود خویش جستجو  خواهند نمود.

باشد که پروردگار عالمیان ما را از بندگان راستینش قرار دهد.

 

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

👌 حضور زنان در میدان حفاظت از حریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *