خانه / دسته‌بندی نشده / معرفی کتاب «اخلاق حرفه‌ای مدیران»

معرفی کتاب «اخلاق حرفه‌ای مدیران»

این کتاب برای اولین بار در جهان امروز بصورت مفصل به استخراج الگویی دقیق و موثق، در خصوص اخلاق حرفه ای مدیران پرداخته که پس از هفت سال تلاش مستمر، به منصه ظهور رسید.

انسان مرکب از روح و جسم است و جزء اصیل انسان، روح است و همه چیز در خدمت آن و تعالی آن می باشد. روح صعود می کند و به حقیقت می پیوندد ولی اکنون دچار ماده شده و از این رو باید قانون و تربیت وجود داشته باشد تا روح از مسیر خود خارج نگردد.

همان گونه که اخلاق از ارکان مهم خط مشی گذاری است و اگر مدیران به اخلاق مزیّن نباشند خط مشی صحیح را تبیین نخواهند نمود و در اجرا با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد لذا در این کتاب الگوئی ارائه شده که مناسب است، تمام مدیران، از اقشار مختلف، در هر سازمان و کشوری جهت نیل به اهداف خرد و کلان آن را بکار گیرند.
پر واضح است که اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل مهم و اساسی جوامع بشری بوده و این کتاب بر آن است تا به مفهوم اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز پرداخته و عوامل پایه‌ای اخلاق حرفه‌ای، چگونگی اشاعه و ترویج آن در جهت توسعه عملکرد سازمانی و همچنین چالش‌های فرا روی آن‌ را مورد اشاره قرار دهد. ضروری است برای تصدی وظیفه مهم و خطیر رهبری، شایسته گزینی مدنظر قرار گیرد.
مدیریت، امانت الهی است که به عهده‌ی مدیران گذاشته شده و باید با برخورداری از صلاحیت اخلاقی و داشتن علم، تخصص و کاردانی، آن را با موفقیت به سر منزل مقصود برسانند، مدیریت و رهبری بدون رعایت اخلاق و ارزش‌های انسانی، ارزشی نخواهد داشت لذا مدیری که متخلق به اخلاق مدیریت باشد می‌تواند سمبل و مروج خوبی‌ها بوده و از این راه به اصلاح دیگران بپردازد و از اجر و پاداش معنوی نیز بهره‌مند و در میان همکاران و اجتماع، محبوبیت یابد. علاوه بر این مدیران باید بدانند که برخوردها و رفتار مثبت و منفیِ آنها را، عموما به حساب دین، نظام و حاکمیت خواهند گذاشت؛
از این رو آراسته بودن به اخلاق مدیریتی، سبب خرسندی از نظام وحکمرانی خواهد شد همان گونه که برخوردهای ناشایست ایشان نیز موجب نارضایتی از دین و حاکمیت، به ویژه در نظام اسلامی خواهد گردید.

در کتاب حاضر با استفاده از تحلیل محتوا،مصاحبه با خبرگان سازمان ها، اساتید مقاطع عالی دانشگاه ها و مفهوم شناسی با استخراج از منابع دینی به عنوان راهبر انسان‌ها، الگوی اخلاق حرفه‌ای مدیران آماده بهره برداری قرار گرفته است.
این مدل در مجموع شامل ۲۰ فضیلت اخلاق فردی و سازمانی و ۲۲ رذیلت اخلاق فردی و سازمانی می‌باشد که امید است مؤثر در جوامع بشری، واقع و مورد عنایت اسوه اخلاق خاتم انبیا محمد مصطفی صلوات الله علیه قرار گیرد.

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

👌 اهمیت خواستن برای تغییر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *