خانه / دسته‌بندی نشده / یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

♦️ رذائل

۱. عدم اهتمام به امور مردم

🔸 توصیه اکید اسلام است که هر مسلمانی همواره باید دغدغه سایر انسان‌ها را داشته و نسبت به هدایت و ارشاد آنان احساس مسئولیت کند. این توصیه تنها مختص به هم کیشان و هم مسلکان او نیست.

👌هرجایی که ظلمی را مشاهده می‌کند باید در حد توان خود در برابر آن بایستد و هرگز کوتاه نیاید.

🔸 پیامبر خاتم صلوات الله، اوج خرد و خردورزی را، پس از دینداری، مهربانی و محبت و خیرخواهی نسبت به همه انسان‌ها 👌 اعم از خوب و بد، معرفی کرده و در جایی دیگر، محبت نسبت به مردم را نصف ایمان و امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز آن را نیمی از عقل بر شمرده‌اند.

👌 این‌ها همه نشان دهنده اهمیت خدمت به خلق در دین مبین است که این امر اهتمام مدیران در سازمان ها را می طلبد و عدم توجه صحیح و به موقع صدماتی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

👌 تصور عموم از بشردوستی و اهتمام به امور مردم، صرفا مسائل مادی و رفاهی است. ولی روشن است که نه «امور مردم» منحصر در امور مادی و رفاهی است و نه سودرسانی و خدمت به آنان منحصر در خدمات و منافع مادی و دنیوی 👌 بلکه امور معنوی و خدمات روحانی به مردم از اهمیت بیشتر و اساسی‌تری برخوردار است.

👌 بنابراین کسانی که در جهت هدایت روحی و معنوی مردمان و ترویج و تعلیم معارف الهی و گسترش علمی و عملی توحید در سطح جامعه گام برمی‌دارند، سودمندی شان برای مردم به مراتب، بیشتر از سودمندی مادی و دنیوی است که این امر می تواند در سازمان ها مورد تأکید قرار گیرد.

👌 در بسیاری از کتاب های روایی بابی با عنوان «قضاء حاجةِ المؤمن» گشوده شده است. از همه مسلمانان خواسته شده به محض اطلاع از نیازمندی یک مؤمن اخلاقاً موظف اند در صورت امکان، در رفع نیاز او پیشقدم شوند و اجازه ندهند که او نیازش را بیان کند چه بسا عدم اهتمام به این موضوع در اداره امور، مشکلات عدیده ای را فراهم آورد.

🔹 دکتر سعیده جعفری راد

🔹 تحت نظارت جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالحجت حق جو

🔺 کتاب الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

فریاد بر ظلم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *