خانه / دسته‌بندی نشده / یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

🔹 فضائل

۲. حزم/ نگاه هوشمندانه و دقیق

🔹 حزم در لغت به معنای گرفتن تصمیمی است که در آن خللی راه ندارد (ازهری، 1404: ج4 ص 218).

🔹 حزم در اصطلاح گاهی به معنای توقف و عدم موضعگیری در شبهات گاهی مشاوره با افراد صاحب نظر و نیز عمل به گفته آنها و یا گاهی درنگ و تفکر طولانی و استفادهی بهینه از فرصتها است.

🔹 حزم، ناظر به عملی است که با احتیاط همراه است.
🔹 حزم، یکی از مصادیق بصیرت به شمار میآید که در هنگام عمل و کار، خود را نشان میدهد.

👌 فرد حازم کسی است که در زمان حال تصمیم درست را میگیرد و صد البته آینده را نیز با این تصمیم میسازد پس دور اندیشی یکی از نتایج حزم است نه معنای آن.

👌 حزم، تصمیم‌گیری آنی در امورات است پس فرد حازم برای تصمیم‌گیری درستِ آنی، نیازمند مشورت مداوم با افراد مختلف با سلیقههای گوناگون است لذا متنوع بودن گزارههای مشورتی به فرد کمک می‌کند تا بتواند نسبت به امور مختلف احاطه داشته و در مواقع حساس از این دادهها استفاده کند.

👌 یک مدیر در سازمان نیز نیازمند مشاورانی است که او را در امورات مختلف مورد مشاوره قرار داده و با انتقال تجربیات و تخصصی که در علوم راهبردی دارد وی و سازمان تحت مدیریتش را به سمت نیل به اهداف والا یاری رساند.

👌 شایسته است مدیران در انتخاب مشاورین، کمال دقت و تأمل را داشته باشند چرا که اگر مشکلی در مشورتِ مشورت دهنده وجود داشته باشد سبب سرایت آن به افکار مدیر خواهد شد و در نتیجه او نمیتواند در مواقع حساس به خوبی تصمیم گرفته و اعمال نظر نماید.

👌 گاهی برخی از تصمیمات عجولانه و شتابزده سبب بروز خسارت و زیانهای جبران ناپذیر خواهد شد، خصوصا اگر اینگونه تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان سازمانی انجام گیرد.

👌 بررسی و تدبیر امور در انجام کارها، علمی عُقلائی است و چه بسا افراد بسیاری که بدون تدبر وارد کاری شدند و با خسارات فراوانی مواجه گردیدند.

🔹 اقدام به عمل و طی نمودن راه، اگر بدون شناخت و معرفت باشد منجر به گمراهی می‌شود و اگر هم نشود به نتیجه مطلوب منتهی نخواهد شد.

👌 باید به این نکته توجه داشت که انجام هر عملی در دایره عقل و شرع پسندیده است ولی اگر همین عمل از این دایره خارج شد ناپسند است لذا حزم نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست به این بیان که حزم تا جایی معنا پیدا می‌کند که منجر به عدم اقدام به کار نشود و اگر چنین شد منجر به ترس و محافظه کاری می‌شود.

🔹 شایسته است به این نکته اشاره کنیم که انسان حازم علاوه بر بازخورد اعمال خود در این دنیا سعی می‌کند نسبت به آثار اخروی اعمالش نیز نظر داشته باشد.

🔹 امیر مؤمنان علی علیه السلام میفرمایند: «إِنَّمَا الْحَزْمُ طَاعَةُ اللَّهِ وَ مَعْصِيَةُ النَّفْسِ.» (لیثی، 1370: 177).
حزم پیروی از اوامر الهی و مخالفت کردن با نفس است.

🔹 دکتر سعیده جعفری راد

🔹 تحت نظارت جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالحجت حق جو

🔺 کتاب الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

معادلات جاهلانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *