خانه / دسته‌بندی نشده / یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

یکی دیگر از مفاهیم الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

🔷 فضائل

۳. امانت داری / رعایت اموال عمومی

🔹 امانت در لغت ضد خیانت معنی شده است از جمله طاعت الهی، امانت گذاشتن، اعتماد کردن و پناه دادن.

🔹امانتداری امری فطری و غریزی و مطلوب جامعه است.

👌نکته ای که باید توجه داشت فرا جناحی و فرا دینی و به صورت کلی بدون مرز بودن مسئله امانت داری است به این بیان که اگر مثلا شخص کافر، مسلمانی را امین خود قرار داد، مسلمان وظیفه دارد امانت را صحیح و سالم برگرداند و در آن تعدی و تفریط نکند.

👌رعایت امانت آثار فراوانی از جمله بی نیازی از مردم، ایجاد دوستی، سالم و برقرار بودن حیات دنیا و آخرت، رسیدن به اهداف، جلب اعتماد همگانی و… را مورد اشاره قرار داد.
(لیثی، 1370: 49).

خیانت در مقابل ادای امانت قرار دارد مانند کسی که اسرار دوستش را افشا کند یا مطلبی را که در مجلسی به صورت خصوصی گفته شده در عموم مطرح کند.
(مجلسی، 1404: ج74 ص 89)
یا به دنبال عیب جویی از مردم باشد (تمیمی، 1366: ص 112)
یا فرائض و تکالیف دینی را انجام ندهد یا پولی که توان پرداخت آن را دارد نپردازد و…

دو وجه بسیار مهم که در حفظ بیت المال و اموال عمومی نهفته است و حفظ آن را به عنوان امانتی نزد کارکنان دولت، پر اهمیت می‌کند:
👌ودیعه و سپرده بودن آن و دیگری ارتباط آن با عموم مردم است.

🔹 امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ» (صبحی صالح، 1414: 383)
👌مسئولیتی که به عهده تو گذاشته شده وسیله‌ای برای بهره و سود جویی تو نیست بلکه این مسئولیت امانتی است بر گردنت.
👌مدیری که می‌داند توانایی ندارد و یا این شغل در حد او نیست نباید این مسئولیت را بپذیرید چون صرف نظر از مسائل شرعی و اعتقادی، در پیشگاه مردم، سازمان و مملکت مدیون و مسئول است.

👌 اشکالات و کمبودهای نوع بشر بر هیچ کسی پوشیده نبوده و هیچ کس از لغزش مبرا نیست ولی اینکه ما می‌دانیم که نمی‌توانیم با اینکه تلاش می‌کنیم ولی نمی‌شود فرق بسیار زیاد دارد.

👌اگر کسی می‌داند این مسئولیت از عهدهی او خارج است ولو فرزند امام معصوم علیه السلام هم که باشد باید از عهدهداری آن اجتناب کند چرا که در دنیا و آخرت خوار و خفیف خواهد شد.

👌 از دیگر مصادیق، رعایت اموال عمومی در محیط سازمان ها و بهره برداری درست از منابع مادی و معنوی آن است. این مسئله در مدیریت بروز و نمود بیشتری دارد چرا که مدیر در سازمان ها مانند پدر در خانواده است و اوست که تمام ظرفیت‌های سازمان را می‌شناسد و قادر است آنها را به کار گیرد لذا تعدی و تفریط در منابع کوچک و بزرگ و کارهای بدون مطالعه و سطحی همگی از مصادیق بارز خیانت در امانت هستند که شایسته است از آن اجتناب شود.

🔹دکتر سعیده جعفری راد

🔹تحت نظارت جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالحجت حق جو

🔺کتاب الگوی اخلاق حرفه ای مدیران

درباره ی دکتر سعیده جعفری راد

دکتر سعیده جعفری راد دکتری تخصصی مدیریت دولتی تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

همچنین ببینید

معادلات جاهلانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *